Co to są witaminy? - Podstawowe pojęcia dotyczące witamin - Zestawienie witamin - Witamina PP - Jak odkryto witaminę PP - Budowa i właściwości witaminy PP - Gdzie występuje witamina PP - Funkcje witaminy PP w organizmie - Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy PP - Dzienne zapotrzebowanie na witaminę PP

Opracowanie: mgr inż. Krystyna Beata Radziwon

GDZIE WYSTĘPUJE WITAMINA PP

Witamina PP (Niacyna) należy do witamin powszechnie występujących w świecie roślin i zwierząt. Najwięcej jej znajduje się w wątrobie, mięsie, rybach, orzechach oraz ziarnach zbóż. W żywności niacyna występuje w postaci kwasu nikotynowego i jego amidu. Kwas nikotynowy znajduje się w większej ilości produktów pochodzenia roślinnego. Należy pamiętać, że niacyna powstaje także z zawartego w produktach tryptofanu (z 60 mg tryptofanu powstaje 1mg niacyny).

Najmniejsze ilości witaminy (poniżej 0,5 mg w 100g) zawarte są w mleku i przetworach mlecznych, jajach, niektórych warzywach (cebula, kapusta biała, marchew) i owocach (gruszka, jabłka, pomarańcze, truskawki).

Przedstawiona poniżej tabela nie uwzględnia ilości niacyny, która może być wytwarzana z tryptofanu.


Zawartość niacyny w 100g produktu Produkty spożywcze
Poniżej 0,10mg sery topione i dojrzewające, kefir, śmietana, jaja kurze
0,10 - 0,50mg mleko, jogurty, sery twarogowe, mąka pszenna wrocławska, płatki kukurydziane, owoce (jabłka, pomarańcze, truskawki), warzywa (kapusta biała, cebula, marchew)
0,50 - 1,0mg pieczywo (chleb pszenny, chleb żytni, razowy, bułki pszenne, pumpernikiel), makaron, kasza manna, ryż biały, płatki owsiane, owoce (banany, kiwi, morele), warzywa (brokuły, brukselka)
1,0 - 5,0mg ziemniaki, chleb graham, kasza gryczana i jęczmienna, ryż brązowy, fasola biała, pomidory, ryby (mintaj, dorsz, śledzie), mięso z piersi indyka
5,0 - 10,0mg polędwica sopocka, kurczaki, wieprzowina, schab, mięso z udźca indyka, ryby (łosoś, makrela wędzona), zarodki pszenne, otręby pszenne
powyżej 10mg mięso i polędwica z piersi kurczaka, wątróbka z kurczaka, wątroba wieprzowa i wołowa, orzechy arachidowe

Produkty szczególnie bogate w niacynę

Artykuły spożywcze miligramy
drożdże piwne 100g 35
orzechy ziemne 1 filiżanka 24,2
wątróbka 100g 12,2
tuńczyk 100g 10,3
drób 100g 9,6
suszone brzoskwinie 1 filiżanka 8,2
serce 100g 7,4
łosoś 100g 6,8
ziarno pełne 1 filiżanka 5,2
kotlet jagnięcy 1 szt. 5,1
migdały 1 filiżanka 4,7
grzyby 1 filiżanka 4,6
groszek 1 filiżanka 3,8
kotlet wieprzowy 1 szt. 3,6
ziarno soi 100g 2,9

FUNKCJE WITAMINY PP W ORGANIZMIE
  • Uczestniczy w procesach utleniania i redukcji w organizmie - jako składnik koenzymów
  • Uczestniczy w procesach regulacji poziomu cukru we krwi (produkcja związków energetycznych)
  • Uczestniczy w regulacji poziomu cholesterolu w organizmie
  • Uczestniczy w regulacji przepływu krwi w naczyniach
  • Współdziała w syntezie hormonów płciowych (estrogeny, progesteron).
  • Uczestniczy w utrzymaniu odpowiedniego stanu skóry.
>> Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy PP