Co to są witaminy? - Podstawowe pojęcia dotyczące witamin - Zestawienie witamin - Witamina E - Jak odkryto witaminę E - Budowa chemiczna witaminy E - Gdzie występuje witamina E - Funkcje witaminy E w organizmie - Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy E - Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E

Opracowanie: mgr inż. Krystyna Beata Radziwon

GDZIE WYSTĘPUJE WITAMINA E

Witamina E powstaje tylko w roślinach. Zwierzęta jej nie syntetyzują. Najlepszym naturalnym źródłem witaminy E jest olej z kiełków pszenicy a następnie całe ziarna zbóż i zielone warzywa liściaste jak sałata, szpinak oraz kapusta, czosnek.

Artykuły spożywcze (100 g) Ilość witaminy E w miligramach (mg)
Olej słonecznikowy 75
Olej sojowy 68,2
Migdały 29,2
Margaryna 22,6
Orzechy włoskie 20,8
Orzechy ziemne 19,4
Masło 2,8
Mąka pełnoziarnista 1,6
Jaja 1,2
Mleko 0,1


Uwzględniając spożycie tokoferoli najważniejsze dla naszego zdrowia jest spożycie olei roślinnych, nasion, orzechów, mniej natomiast margaryn gdyż ich tokoferole mają obniżoną skuteczność (o ok. 25%). Oleje tłoczone na zimno zawierają znacznie więcej witaminy E niż te produkowane przemysłowo gdyż proces uszlachetniania niszczy aż 75% naturalnej witaminy. Tokoferole wykazują wprawdzie odporność na wysoką temperaturę do około 200°C jednak ponowne podgrzewanie oleju i tłuszczu (na przykład podczas smażenia na patelni) niszczy większą część witamin.
Płód czerpie witaminę E z zapasów matki ale przechodzenie tego składnika przez łożysko jest powolne, dlatego tkanki noworodków nawet urodzonych przez matki żywiące się prawidłowo zawierają stosunkowo mało witaminy E. Mleko matki zawiera natomiast stosunkowo dużo witaminy E.

>> Funkcje witaminy E w organizmie