Co to są witaminy? - Podstawowe pojęcia dotyczące witamin - Zestawienie witamin - Witamina D - Jak odkryto witaminę D - Budowa chemiczna witaminy D - Witamina D i jej przemiany w organizmie - Gdzie występuje witamina D - Funkcje witaminy D w organizmie - Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy D - Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D

Opracowanie: mgr inż. Krystyna Beata Radziwon

GDZIE WYSTĘPUJE WITAMINA D

Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, ułatwia to jej magazynowanie w organizmie. Dlatego nie powinno się jej zażywać beztrosko i dowolnie mając nadzieję, że za miesiąc będziemy mieli wspaniałe zęby i kości. Zapotrzebowanie na witaminę D zaspokajane jest zwykle takimi produktami jak ryby (śledzie, sardynki, makrele) wątroba, masło, jaja i mleko (ilość witaminy D w mleku zależy od sposobu żywienia krów i ich przebywania na słońcu).

Szczególnie bogate w witaminę D są:

Artykuły spożywcze mikrogramy (µg)
Tran (2 łyżeczki) 242
Śledź (100 g) 25
Makrela (100 g) 24
Łosoś (100 g) 12
Sardynki w oleju 100 g 9
Tuńczyk 100 g 6
Mleko (1 filiżanka) 3


Za jednostkę międzynarodową przyjęto 0,025mg czystego preparatu witaminy D2. 0,000025mg = 0,025µg czyli 1 mg zawiera 40.000 j.m.

>> Funkcje witaminy D w organizmie