Co to są witaminy? - Podstawowe pojęcia dotyczące witamin - Zestawienie witamin - Witamina B6 - Jak odkryto witaminę B6 - Budowa i właściwości witaminy B6 - Gdzie występuje witamina B6 - Funkcje witaminy B6 w organizmie - Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy B6 - Dobowe zapotrzebowanie na witaminę B6

Opracowanie: mgr inż. Krystyna Beata Radziwon

GDZIE WYSTĘPUJE WITAMINA B6

Głównym źródłem witaminy B6 są produkty zbożowe i ziemniaki (pirydoksyna) oraz mięso i wędliny (pirydoksal i pirydoksamina). Najmniejsze ilości witaminy B6 (poniżej 0,05 mg w 100 g) zawierają płatki kukurydziane, mąka pszenna o najniższym wymiale tzw. typ 500, pieczywo pszenne oraz jabłka, wiśnie i porzeczki.
W mleku i przetworach mlecznych znajduje się poniżej 0,10 mg tej witaminy w 100 g.

Produkty spożywcze pod względem zawartości witaminy B6 można podzielić na 5 grup.


Zawartość witaminy B6 w 100 g Produkty spożywcze
Poniżej 0,05mg mąka pszenna wrocławska, pieczywo (bułki pszenne), płatki kukurydziane, owoce (brzoskwinie, grejpfruty, jabłka, wiśnie, porzeczki czerwone), ogórki
0,05 - 0,10 mg mleko, jogurty, kasza manna, owoce (porzeczki czarne, truskawki, mandarynki, morele), warzywa (kapusta biała), ryby - mintaj
0,10 - 0,50 mg pieczywo (chleb mieszany, chleb pszenny, chleb żytni razowy), kasza jęczmienna, ryż brązowy, jaja, owoce (pomarańcze, kiwi, banany), warzywa (brokuły, marchew, brukselka), ryby (dorsz), kury
0,50 - 1,00 mg mięso z piersi indyka, wątroba wieprzowa i wołowa, makrela, łososie, fasola biała, kasza gryczana, soja
Powyżej 1,00 mg otręby pszenne, zarodki pszenne

Szczególnie bogate w pirodyksynę są:

Artykuły spożywcze (100 g) miligramy
wątróbka 0,90
ziarna soi 0,86
kiełki pszeniczne 0,72
orzechy włoskie 0,68
ryby 0,39
banany 0,34
mięso pręgi 0,30
szpinak 0,25
awokado 0,22
mąka pełnoziarnista 0,17
drób 0,17

FUNKCJE WITAMINY B6 W ORGANIZMIE

  • Uczestniczy w przemianie aminokwasów i syntezie białek oraz metabolizmie kwasów tłuszczowych.
  • Niezbędna w syntezie porfiryn (synteza hemu do hemoglobiny - niezbędnej w produkcji krwinek czerwonych) i hormonów (np.: histamina, serotonina)
  • Wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego
  • Podnosi odporność immunologiczną organizmu i uczestniczy w tworzeniu przeciwciał.
>> Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy B6