Co to są witaminy? - Podstawowe pojęcia dotyczące witamin - Zestawienie witamin - Witamina B2 - Jak odkryto witaminę B2 - Budowa i właściwości witaminy B2 - Gdzie występuje witamina B2 - Funkcje witaminy B2 w organizmie - Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy B2 - Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2

Opracowanie: mgr inż. Krystyna Beata Radziwon

WITAMINA B2

Synonimy: ryboflawina, laktoflawina, hepatoflawina, witamina G.

JAK ODKRYTO WITAMINĘ B2

W roku 1932 Warburg i Christian opisali "żółty enzym" znajdujący się w drożdżach. Przypisywali mu doniosłą rolę w procesach utleniania i redukcji. W rok później wykazano, że witamina B2 i żółto-zielony fluoryzujący barwnik, rozpowszechniony w tkankach roślinnych i zwierzęcych są identyczne. Należy dodać, że już w roku 1897 Blyth otrzymał flawiny z serwatki mleka, a Bleyer i Kallmann "lactochrom" z mleka świeżego, ale nie zdawali sobie sprawy z działania biologicznego uzyskanych przez siebie związków. Początkowo odkrytemu barwnikowi nadawano nazwy związane z nazwą źródła witaminy, np.: laktoflawina, hepatoflawina.

BUDOWA I WŁAŚCIWOŚCI WITAMINY B2

Pod względem budowy ryboflawina należy do flawin lub liochromów.

Czysta ryboflawina występuje w postaci pomarańczowo-żółtych kryształów, które nie posiadają ostrego punktu topnienia. W temperaturze 240°C ciemnieją, w temperaturze 274-282°C zaczynają topić się. Witamina B2 jest słabo rozpuszczalna w wodzie. Dobrze rozpuszcza się w 10% roztworze mocznika. W tłuszczu i rozpuszczalnikach tłuszczowych nie rozpuszcza się wcale. W kwaśnym środowisku jest dość trwała, w zasadowym łatwo ulega rozkładowi. Promienie ultrafioletowe niszczą ją łatwo w środowisku obojętnym a nawet kwaśnym.
Dlatego mleko, które jest źródłem witaminy, przechowywane w butelkach wystawionych na działanie światła słonecznego traci około 26% po 5 minutach, 39% po 15 minutach oraz 48-64% zawartości ryboflawiny po 30-45 minutach. Preparaty witaminy B2 w roztworach powinny być pakowane w butelki lub ampułki z ciemnego szkła (zwykle brązowego). Ryboflawina jest stosunkowo odporna na ogrzewanie, środki utleniające i działanie kwasów mineralnych.


GDZIE WYSTĘPUJE WITAMINA B2

Szczególnie bogate w witaminę jest mleko i jego przetwory. Znaczna ilość ryboflawiny występuje w ciemnym pieczywie, mięsie, podrobach, rybach a także w grochu i fasoli. Bardzo bogatym źródłem tej witaminy są drożdże, które same nie stanowią produktu spożywczego, ale mogą wzbogacać inne produkty spożywcze np.: ciasta drożdżowe.

Zawartość witaminy B2 (w mg) w 100g części jadalnych wybranych produktów

Źródła bogate Witamina B2
Mleko spożywcze 2% tłuszczu 0,17
Ser twarogowy półtłusty 0,45
Ser podpuszczkowy (tylżycki tłusty) 0,42
Mięso wieprzowe (szynka surowa) 0,24
Mięso wołowe (pieczeń wołowa) 0,22
Wątroba wieprzowa 2,98
Morszczuk 0,20
Groch nasiona suche 0,28
Fasola nasiona suche 0,23


Źródła ubogie Witamina B2
Bułka wrocławska 0,06
Sałata 0,09
Kapusta biała 0,06
Buraki 0,05
Jabłka 0,03


>> Funkcje witaminy B2 w organizmie