Co to są witaminy? - Podstawowe pojęcia dotyczące witamin - Zestawienie witamin - Witamina B1 - Jak odkryto witaminę B1 - Właściwości witaminy B1 - Gdzie występuje witamina B1 - Funkcje witaminy B1 w organizmie - Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy B1 - Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B1

Opracowanie: mgr inż. Krystyna Beata Radziwon

DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE NA WITAMINĘ B1 (mg na osobę)

Wiek Norma zalecana
Niemowlęta
0 - 0,5
0,5 - 1,0
0,7
0,8
Dzieci
1 - 3
4 - 6
7 - 9
0,9
1,1
1,2
Dziewczęta
10 - 12
13 - 15
16 - 18
1,3
1,5
1,6
Chłopcy
10 - 12
13 - 15
16 - 18
1,5
1,7
1,7
Kobiety - 19-25 - aktywność fizyczna
Mała
Umiarkowana
Duża
1,7
1,9
2,0
Kobiety - 26-60 - aktywność fizyczna
Mała
Umiarkowana
Duża
1,7
1,9
2,0
Kobiety ciężarne II - III trymestr 1,9
Kobiety karmiące 2,2
Kobiety powyżej 60 lat 1,4
Mężczyźni - 19-25 - aktywność fizyczna
Mała
Umiarkowana
Duża
1,8
2,0
2,0
Mężczyźni - 26-60 - aktywność fizyczna
Mała
Umiarkowana
Duża
1,8
2,0
2,0
Mężczyźni powyżej 60 lat 1,5

Ciekawostki o witaminie B1

  • Ludzie z niedoborem tiaminy często padają ofiarą komarów i innych owadów. Przyczyną jest niższy poziom substancji odstraszających owady w skórze. Ponadto tiamina przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból.
  • Diety niskokaloryczne stosowane przez kobiety prowadzą niemal zawsze do niedoborów tiaminy. Pierwszymi objawami są dokuczliwe uczucie zmęczenia i rozdrażnienia, brak apetytu, osłabienie pamięci, niezdolność do koncentracji, bezsenność i apatia. Panaceum jest suplementacja witamin grupy B.
  • Marginalnym źródłem witaminy B1 u człowieka jest flora bakteryjna przewodu pokarmowego. U przeżuwaczy synteza tiaminy odbywa się przez drobnoustroje znajdujące się w przedżołądkach wskutek czego zwierzęta te nie cierpią na jej niedobory.
>> Witamina B2