Co to są witaminy? - Podstawowe pojęcia dotyczące witamin - Zestawienie witamin - Witamina B1 - Jak odkryto witaminę B1 - Właściwości witaminy B1 - Gdzie występuje witamina B1 - Funkcje witaminy B1 w organizmie - Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy B1 - Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B1

Opracowanie: mgr inż. Krystyna Beata Radziwon

GDZIE WYSTĘPUJE WITAMINA B1

W naszym kraju głównym źródłem witaminy B1 są: produkty zbożowe, mięso, wędliny (szczególnie wieprzowina) oraz rośliny strączkowe - groch, fasola. Ponieważ tiamina jest zgromadzona głównie w warstwie zewnętrznej ziaren zbóż, procesy technologiczne polegajace na łuskaniu i polerowaniu zubażają mąkę w tę witaminę. Pieczywo ciemne, razowe, kasze i niepolerowany ryż są znacznie lepszym źródłem tiaminy niż pieczywo jasne. Bogatym źródłem witaminy B1 są drożdże oraz pieczywo i ciasta wypieczone na drożdżach. Proszek do pieczenia podnosi pH ciasta (środowisko zasadowe) i zwiększa straty tiaminy podczas wypieku.

Zawartość witaminy B1 w 100 g części jadalnych wybranych produktów

Źródła bogate Witamina B1
Mięso wieprzowe, szynka wieprzowa 0,72
Mięso wołowe, rostbef 0,08
Kurczak - tuszka 0,09
Wątroba wieprzowa 0,40
Chleb praski 0,17
Chleb razowy 0,18
Chleb graham 0,23
Fasola nasiona suche 0,67
Groch nasiona suche 0,77


Źródła ubogie Witamina B1
Buraki 0,02
Jabłka 0,03
Sałata 0,04
Kapusta biała 0,07
Pomidor 0,06

Tiamina należy do witamin najbardziej wrażliwych na działanie wysokiej temperatury i promieni jonizujących, łatwo ulega zniszczeniu w środowisku zasadowym. Podczas procesów kulinarnych i technologicznych straty jej sięgają 20-50%.

>> Funkcje witaminy B1 w organizmie