Zastanów się i przeciwdziałaj - Stanowisko komputerowe: jakie powinno być? - Czy siedzisz zdrowo i wygodnie? - Dlaczego powinieneś zmienić krzesło? - Krzesło optymalne - Podejmij decyzję - Jak prawidłowo wyregulować krzesło? - Dobrze wykorzystaj przerwy w pracy

opracowano w konsultacji z dr inż. Zbigniewem W. Jóźwiakiem
z Zakładu Fizjologii Pracy i Ergonomii Instytutu Medycyny Pracy
im. prof. dra med. Jerzego Hofera w Łodzi

STANOWISKO KOMPUTEROWE - JAKIE POWINNO BYĆ?

Przyczyną dolegliwości kręgosłupa i całego układu mieśniowo-szkieletowego wśród osób pracujących w pozycji siedzącej może być nie tylko krzesło. Ważne jest całe stanowisko komputerowe.

Fakty

  • 75% wszystkich użytkowników komputerów odczuwa dolegliwości, wiele z nich to dolegliwości mięśniowo-szkieletowe.
  • Osoby pracujące przy komputerach 7 do 12 razy częściej niż reszta społeczeństwa cierpią na dolegliwości rąk i ramion.
  • W czasie 6 godzinnej sesji komputerowej, poziom aktywności lewego palca wskazującego i związanych z nią obciążeń porównywalny jest z pracą nóg podczas 40-kilometrowego marszu.
Przedstawiamy modelowe stanowisko pracy. Im więcej Twoje różni się od niego, tym bardziej zagrożone jest zdrowie Twojego kręgosłupa.

  • pochylenie szyi do 20°,
  • barki rozluźnione, ramiona opuszczone,
  • kąt między ramieniem a przedramieniem: 80-100°,
  • położenie przedramion i rąk poziome lub lekko uniesione,
  • tułów ustawiony pionowo z minimalna "kifozą" lędźwiową,
  • siedzący wsparty na pośladkach, a nie na udach, kat miedzy udem a podudziem; 90-115°.
Zalecana postawa podczas pracy przy komputerze.

>> Czy siedzisz zdrowo i wygodnie?

Tekst opublikowano
Dzięki uprzejmości